فلش در عکاسی

این توصیه ممکن است برای بسیاری از کسانی که تا امروز از فلش در عکاسی استفاده نکرده‌اند خیلی قابل توجه نباشد. در ابتدای روند یادگیری، استفاده از فلش در عکاسی می‌تواند دست و پا گیر یا حتی ترسناک باشد. وقتی شروع به کار کردید مدتی طول می‌کشد تا نحوه عملکرد آن را بفهمید.
با این حال، اگر حتی یک مورد وجود داشته باشد که باعث بهبود عکاسی شما با استفاده از فلش شود، می‌دانید که چه موقع و چرا باید از آن استفاده کنید. در اینجا ما در مورد استفاده از فلش در محل عکاسی (غیر از استودیو) صحبت خواهیم کرد و این که چرا ممکن است که شما بخواهید تمام تجهیزات سنگین نورپردازی را باخود به محل عکاسی ببرید. البته از فلش‌ها در استودیو و حتی بالای دوربین نیز استفاده می‌شود، اما در اینجا ما به طور خاص می‌خواهیم در مورد استفاده از فلش‌ها در فضای باز و برای ایجاد صحنه‌های دراماتیک توضیحاتی بدهیم.
قبل از شروع لازم است یک نکته بسیار مهم را در نظر بگیریم. تا قبل از تولید دوربین‌های دیجیتال، برای عکاسی ما حتما به منبع نور و فلاش نیاز داشتیم تا بتوانیم تصاویر را ثبت کنیم. با این حال دوربین‌های دیجیتالی که اکنون از آن‌ها استفاده می‌کنیم تا اندازه‌ای نسبت به نور حساس هستند که به ندرت و در صورت نیاز از فلش یا منبع نور خاص استفاده می‌کنیم. امروزه ما از منظر بهبود کیفیت نورپردازی در عکاسی، از فلش استفاده می‌کنیم. این تمایز در عین سادگی بسیار قدرتمند است.

 چرا باید از فلش در عکاسی استفاده کرد؟

دلایل استفاده از فلش در بهترین آتلیه عروس و داماد اصفهان و همچنین فضای باز را توضیح خواهیم داد.

  1. برای جهت دهی به نور
  2. برای جداسازی
  3. برای ایجاد فضای دراماتیک
  4. از بین بردن لکه‌های نوری
  5. عکاسی با نوردهی طولانی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. برای جهت دهی به نور

یک روز ابری می‌تواند زمان فوق العاده‌ای برای عکاسی پرتره باشد. نور نرم و ملایم و فضای دلپذیر چنین روزی، شرایط را برای قرار دادن سوژه در فضای باز فراهم می‌کند و شما فقط بر روی سوژه و جزئیات آن متمرکز شوید بدون این که نگرانی در مورد نور محیط داشته باشید.

اکنون همان سوژه و روز ابری را در نظر بگیرید، اما این بار سوژه خود را در کنار پنجره قرار دهید. با این کار شما همان نور نرم را دارید اما این نور جهت دارد و هنگام قرار گرفتن در یک طرف، پنجره به صورت سوژه شکل می‌دهد. ما می‌توانیم با قرار دادن فلش به جای یک پنجره در کنار سوژه، به همین اثر برسیم. در هر مکانی و در هر ساعت از روز می‌توانیم با یک فلش به سبک نوری که از  پنجره به سوژه می‌تابد برسیم. در واقع فلش به ما امکان کنترل بیشتری را می‌دهد زیرا ما قادر به تنظیم قدرت و شدت نور آن هستیم.

۲. برای جداسازی

از روش‌های تبدیل شدن به عکاس حرفه‌ای استفاده صحیح از فلش است. یکی از ابزارهای اساسی که برای ایجاد پرسپکتیو می‌توانیم از آن استفاده کنیم و به بینندگان اجازه دهیم عمق یا جدایی بین اشیاء را درک کنند،کنتراست است. این کنتراست می‌تواند ناشی از عمق میدان، وضوح و حتی تفاوت مفهومی باشد، همچنین می تواند ناشی از نورپردازی باشد. نور گرم در یک صحنه که ماهیت رنگ سرد دارد باعث ایجاد تضاد می‌شود.
رنگ و کنتراست نوری که معرفی می‌کنیم می‌تواند سوژه را از پس زمینه جدا کند. در عکس زیر من از تنها از یک اسپیدلایت بر روی دوربین و در سمت چپ کادر استفاده کردم تا کنتراست اضافی در مدل ایجاد کند. نور در هنگام غروب آفتاب گرم و پوشاننده بود، اما سوژه را از پس زمینه جدا می‌کرد.

چرا استفاده از فلاش در عکاسی به شما توصیه می شود؟

۳. برای ایجاد فضای دراماتیک

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، فلش می‌تواند سطح دیگری از کنترل را به شما بدهد. حتی یک فلش می‌تواند این امکان را به شما بدهد که بتوانید کنترل خوبی بر روی درخشندگی پس زمینه عکس داشته باشید. همانطور که می‌دانیم افزایش کنتراست باعث افزایش ماهیت دراماتیک یک تصویر می شود و می‌توانیم از آن تا برای روحیه دادن به یک تصویر استفاده کنیم. مثلاً ما یک زوج داریم که در یک فضای باز با ابرهای طوفانی که در پشت آن‌ها است ایستاده‌اند.
بدون استفاده از فلش،ا گر زوج را هدف عکس قرار دهیم و عکاسی کنیم در نهایت ابرها را بیرون می‌کشیم و آن حالت دراماتیک را از دست می‌دهیم. اگر ابرها را هدف قرار دهیم، زن و شوهر را در سایه فرو می‌بریم اما حالت دراماتیک را حفظ می‌کنیم.حال یک فلش برای روشنایی زوج خود اضافه می‌کنیم. اکنون ما یک تصویر بسیار دراماتیک داریم که خود را کمی از واقعیت جدا می‌کند.

 

چرا استفاده از فلاش در عکاسی به شما توصیه می شود؟

۴. از بین بردن لکه‌های نوری

یکی از راه‌های مورد علاقه من برای استفاده از فلش بسیار ظریف است. بعضی اوقات من عاشق کیفیت نور پس زمینه هستم، اما همان نور که به سوژه من برخورد می‌کند را دوست ندارم. در این حالت من واقعاً دوست دارم نور موجود در فضا را با نور خودم جایگزین کنم. اجازه دهید توضیح دهم. در صحنه زیر نور ملایم بعدازظهر روی شاخ و برگ‌های موجود در پس زمینه فوق العاده به نظر می‌رسد. تکه‌های نور و تاریکی به چشم ما اجازه می‌دهد صحنه را کشف کند. با این حال این نور در مورد سوژه واقعاً برای من کارآمد نیست. در این حالت، من از یک رفلکتور شفاف استفاده کردم تا مدل را در سایه قرار دهم و بعد از آن با استفاده از یک فلش سوژه را نورپردازی و در نهایت سایه را از بین بردم. با این کار کیفیت نور موجود (خورشید) را بدون تغییر مقدار آن در پس زمینه حفظ کردم و عکسی تمیز به دست آوردم.

چرا استفاده از فلاش در عکاسی به شما توصیه می شود؟

 

۵. عکاسی با نوردهی طولانی

در اینجا یکی دیگر از ویژگی‌های فلش وجود دارد که می‌توانیم از آن استفاده کنیم، به خصوص اگر از فلاش‌های با سرعت بالا استفاده کنیم. در فلش‌های با سرعت بالا، سرعت نوری که از فلش خارج می‌شود بسیار سریعتر از سرعت بسته شدن دیافراگم دوربین است در نتیجه به شما این امکان را می‌دهد حرکتی را که نمی‌توانستید ثبت کنید، با استفاده از فلش ثبت کنید. همچنین می‌توانید از این کار خلاقانه و کاربردی هم استفاده کنید.
با استفاده از یک نوردهی طولانی و حرکت سوژه در قاب دوربین قبل از این که دکمه شاتر زده شود، اجازه دهید ابتدا حرکت سوژه روی حسگر دوربین ضبط شود و سپس در آخرین لحظه حرکت سوژه مورد نظر را فریز کنید. نتیجه عکسی مانند تصویر زیر می‌شود.

چرا استفاده از فلاش در عکاسی به شما توصیه می شود؟

در همه‌ی مواردی که در بالا گفته شد، ما در حال بهبود کیفیت نور هستیم و نه کمیت آن. با انتخاب چگونگی نور دهی به یک سوژه در معرض نور خورشید با  افزودن فلش، می‌توان نور را با استفاده از مثلث نوردهی کنترل کنیم. البته اینها تنها فقط چند مورد از امکاناتی است که می‌توانیم عکاسی با فلش به آن برسیم. اگر شما هم نکات بیشتری در این مورد می‌دانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.