سه پایه عکاسی

سه پایه عکاسی یک وسیله ی عالی برای عکاسی است، به شما این امکان را می دهد دوربین خود را روی آن نصب کرده و در حالی که نوردهی طولانی انجام می دهید آرام بنشینید، به شما امکان می دهد چندین عکس را دقیقا از یک نقطه بگیرید و همچنین به شما این امکان را می دهد دوربین خود را به صورت کاملاً کنترل شده حرکت دهید. اما معایبی هم دارد. از جمله این که یک سه پایه ی خوب دارای وزن نسبتا زیادی است در حالی که دیگر لوازم جانبی دوربین دیگری تقریبا سبک و قابل حمل است ،این احتمال وجود دارد که هنگام بیرون رفتن برای عکاسی از به همراه بردن سه پایه صرف نظر کنید.

اگر سه پایه عکاسی به همراه ندارید این نکات را رعابت کنید

ممکن است اغلب در موقعیت هایی قرار بگیرید که یک سه پایه وسیله ای ایده آل باشد اما همراه خود نداشته باشید. در اینجا یک لیست مفید از کارهایی را که می توانید در آن صورت انجام دهید برای شما آورده ایم.

  1. دوربین خود را ثابت کنید
  2. ISO دوربین را بالا ببرید
  3. آرامش خود را حفظ کنید
  4. یک سه پایه ی جیبی برای خود تهیه کنید
  5. از تنظیمات داخلی دوربین استفاده کنید

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

سه پایه ی عکاسی خود را فراموش کردید؟ نگران نباشید!

۱. دوربین خود را ثابت کنید

استفاده ی اصلی از یک سه پایه عکاسی برای ثابت نگه داشتن دوربین در مواردی است که دست شما قادر به این کار نیست.
هرچه هوا تاریک تر شود یا دیافراگم خود را بالاتر ببرید، مدت زمان نوردهی شما بیشتر خواهد شد تا نور کافی برای داشتن یک عکس خوب، به دوربین شما وارد شود. هرچه زمان نوردهی طولانی تر شود،احتمال تار شدن عکس شما به دلیل حرکت دوربین بیشتر می شود.ب ا لرزیدن دست و حرکت دوربین،نور ورودی به دوربین در مکان های مختلف به سنسور دوربین (یا فیلم!) برخورد می کند و همین دلیل تار شدن عکس های شما می شود.
ساده ترین راه حل برای جلوگیری از این امر، ثابت نگه داشتن دوربین عکاسی است، مثلا با قرار دادن آن بر روی یک شی ثابت که در نزدیکی شماست، این شی ثابت می تواند مجموعه ای از پله های یک ساختمان،یک سنگ در کنار ساحل یا سقف یک ماشین باشد. هر شی ای که دوربین شما را بالا و ثابت نگه دارد وخودش وارد کادر نمی شود بهترین گزینه است.راهکار دیگر این است که دوربین خود را به پهلو بچرخانید و آن را بر روی تابلوهای خیابان یا ستون یک پل فشار دهید، در بسیاری از موارد این روش برای دستیابی به ثبات مورد نیاز برای گرفتن یک عکس واضح،کافی است.

سه پایه ی عکاسی خود را فراموش کردید؟ نگران نباشید!

۲. ISO دوربین را بالا ببرید

ISO دوربین شما حساسیت سنسور را نسبت به نور تعیین می کند. هرچه ISO بالاتر باشد، نور ورودی توسط حسگر دوربین بیشتر می شود و باید نوردهی شما کمتر شود. تنظیم کردن میزان ISO دوربین به شما این امکان را می دهد که در صورت نداشتن سه پایه، تصاویر واضح تری بگیرید اما این روش با یک نقطه ضعف نیز همراه است. تنظیمات بالای ISO، نویز را وارد تصاویر می کند که باعث می شود نقاط دانه دانه روی تصویر ایجاد شود وجزئیات تصویر را از بین می برد.
خبر خوب این است که تولیدکنندگان دوربین های عکاسی در حال حاضر درگیر یک مسابقه تسلیحاتی مجازی درباره ISO هستند. دوربین های جدید حتی در تنظیمات بالای ISO عملکرد چشمگیری دارند و نویز کمتری تولید می کنند. اما از آنجایی که دوربین های قدیمی تر این کار را نمی کنند حتماً با دوربین خود آزمایش کنید تا ببینید که دوربین شما تا چه اندازه ای از iso بالا پشتیبانی می کند. اگر نتیجه ی به دست آمده در تصویر شما بسیار نویزی است بنابراین نباید از میزان بالای تنظیمات iso استفاده کنید.

سه پایه ی عکاسی خود را فراموش کردید؟ نگران نباشید!

۳. آرامش خود را حفظ کنید

یک نکته را باید به شما یادآوری کنم که هیچ چیز در دنیا کامل نیست و قطعا عکس های شما نیز نباید کامل باشند! بهترین آتلیه عروس اصفهان با تسلط و تجربه‌ای که دارد،‌ به همراه حفظ آرامش زیباترین و بهترین عکس‌ها را ثبت می‌کند.
وقتی راهی برای تثبیت دوربین وجود ندارد و حتی بالاترین تنظیمات ISO نیز کافی نیست، به یاد داشته باشید که عکاسی یک بازی بدون قانون است، لزوماً عکس های شما نباید کاملا واضح باشند. در صورت استفاده عمدی، تاری می تواند به تصاویر شما یک جو خاص ببخشد و آنها را مرموزتر یا هنرمندانه تر کند. می توانید از این تاری برای پنهان کردن افرادی که نمی خواهید در کادر قرار بگیرند یا ایجاد جلوه های سورئال استفاده کنید.
همین مورد درباره ی نویز ها نیز صدق می کند. در استفاده از تنظیمات ISO بالا، زیاد ناراحت نشوید. در زمان های دور که بیشتر مردم در حال فیلمبرداری بودند بسیاری از عکاسان نام خود را با وجود همین نویزها بر روی عکس هایشان معروف کردند. گاهی نویزها می تواند به عکس های شما، مخصوصا عکس های سیاه و سفید جلوه ی خاصی ببخشد.

سه پایه ی عکاسی خود را فراموش کردید؟ نگران نباشید!

۴. یک سه پایه ی جیبی برای خود تهیه کنید

حمل یک سه پایه ی کوچک و جیبی واقعاً یک ترفند در برابر فراموش کردن آن محسوب نمی شود، اما هنوز هم ارزش بیان کردن را دارد. بسیاری از تولیدکنندگان، سه پایه های کوچکتر و جیبی تولید می کنند که می توانید آنها را داخل کیف دوربین و حتی جیب لباس تان بیندازید زیرا که فضای زیادی را اشغال نمی کند و همیشه می توانید آن را با خود حمل کنید.
این سه پایه های کوچک کاملاً جایگزین یک سه پایه ی کامل نمی شوند اما راهی مناسب برای قرار دادن دوربین روی زمین بدون قرار دادن آن در معرض بقیه اشیا است. یکی از انواع سه پایه های جیبی مورد علاقه ما Gorilla Pod است که دارای پایه های قابل خم شدن است و می تواند تقریباً در هر جایی بایستد و حتی در اطراف یک تابلوی خیابان پیچیده شود.

سه پایه ی عکاسی خود را فراموش کردید؟ نگران نباشید!

۵. از تنظیمات داخلی دوربین استفاده کنید

یکی از روش های موثر دیگر هم استفاده از تنظیمات داخلی دوربین و لنز است.
اگر در منوی دوربین عکاسی و یا بر روی لنز دوربین گزینه ی image stabilization مشاهده می کنید آن را فعال کنید. نمی توان گفت این روش بسیار موثر است ولی لرزش های جزیی دوربین را می تواند حذف کند.
گزینه BRUST MODE یا عکاسی پشت سر هم، نیز یکی دیگر از گزینه های موجود در منوی دوربین عکاسی است که به شما این امکان را می دهد با نگه داشتن دکمه ی شاتر به صورت نامحدود و پشت سر هم عکس بگیرید. در این حالت سرعت شاتر خود را بالا ببرید و شروع به عکاسی کنید. این روش هم باعث می شود عکس های دوم به بعد بدون لرزش دوربین ثبت شوند زیرا لحظه ی برخورد دست با دکمه ی شاتر دوربین دچار لرزش جزیی می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.